Het Taalonderwijs Event
5 maart 2025
Op woensdag 5 maart organiseren we ons tweede Taalonderwijs Event in de Jaarbeurs in Utrecht.
We hebben weer een mooi programma voor jullie in elkaar gezet, met een grote diversiteit aan workshops en lezingen. Je kunt dit keer naast taalworkshops ook kiezen voor rekenworkshops. Wil je alleen taal of alleen rekenen volgen? Geen probleem, dan kies je de workshops die daarover gaan. 
Een greep uit de onderwerpen die je kunt verwachten: rijke teksten inzetten voor taal, meertaligheid als kans, schrijven, taalkrachtig onderwijs, woordenschat de hele dag door. Alle workshops worden geleid door deskundigen met vaak jarenlange ervaring.
Kom ook naar deze inspirerende middag en neem gerust je collega mee.
Graag tot ziens op 5 maart!
Hoe ziet de middag eruit?
- 12.30 – 13.00: Inloop
- 13.00 – 13.10: Welkom
- 13.10 – 13.45: Plenaire lezing door Joanneke Prenger, SLO
- 13.55 – 14.40: Workshopronde 1
- 14.40 – 15.30: Pauze en informatiemarkt
- 15.30 – 16.15: Workshopronde 2
- 16.25 – 17.10: Workshopronde 3
- 17.15 – 18.00: Afsluitend hapje, drankje en netwerkmoment
Jaarbeurs, Auditorium | Utrecht
13.00 – 17.15 uur
€125,- (+ 50% korting op een tweede deelnemer van dezelfde school)
Certificaat na deelname
“Rijk, samenhangend en betekenisvol taalonderwijs: op weg naar boeiender, uitdagender en relevanter taalonderwijs voor leerkrachten en leerlingen. Welke bouwstenen helpen daarbij?”
Plenaire lezing door Joanneke Prenger
Workshops
Jong geletterd is oud gedaan – schrijven in de onderbouw
Jantien Dhont, SLO
Jonge kinderen ontwikkelen zich het beste spelenderwijs, binnen een thema dat aansluit bij hun belangstelling of leefwereld. Het thema is de kapstok; het uitgangspunt zijn de doelen die de leerkracht wil bereiken. Bij taal wordt in de onderbouw van het primair onderwijs vaak gedacht aan mondelinge vaardigheden en woordenschat; niet meteen aan schriftelijke taaldoelen. In veel onderbouwgroepen worden kinderen daarom nog niet aangespoord om zelf teksten te schrijven. Maar het is juist van belang dat kinderen al vanaf groep 1-2 experimenteren met geschreven taal. Zo ontdekken ze dat je geschreven taal gebruikt om je te uiten, om met anderen te communiceren of om iets te leren. Deze functies van taal staan ook centraal in de definitieve conceptkerndoelen. In deze workshop bespreek ik de uitgangspunten en de inhoud van de handreiking ‘Aan de slag met schrijven in de onderbouw’ en krijg je een inkijkje in het materiaal, zodat je het meteen in je eigen praktijk kunt inzetten. De schrijfactiviteiten zijn steeds gekoppeld aan literaire prentenboeken en verhalen.
Meertaligheid als kans
Merel Luberti, Het ABC
Kinderen kunnen uitstekend twee of meer talen goed leren spreken. Maar hoe kun je de taalontwikkeling van deze meertalige kinderen als leerkracht zo goed mogelijk ondersteunen? En wanneer trek je aan de bel als een kind problemen heeft met een van de talen? In deze workshop staan de meertalige leerlingen centraal. We praten over de do’s en don’ts bij meertaligheid, de mogelijkheden van het benutten van de thuistaal én we delen wat tips en voorbeelden uit de praktijk. Deze workshop is geschikt voor leerkrachten van groep 1-8.
Rijke teksten inzetten voor taal
Boukje Bruins, Hogeschool KPZ
In de media is veel informatie te vinden over thematisch werken, begrijpend lezen, en werken met rijke teksten. Maar hoe geef je dit precies vorm? Tijdens deze workshop word je geïnformeerd over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van interdisciplinair werken met rijke teksten. Daarnaast ga je ervaren wat de kracht is van een rijke tekst: wat gebeurt er in het hoofd van de lezer en hoe stimuleert zo’n tekst de nieuwsgierigheid van de lezer?
Diversiteit in kinderboeken
Rigoberta Mejia Sian
Als leescoördinator op een openbare basisschool weet Rigoberta Mejia Sian als geen ander hoe belangrijk het is dat kinderen zich echt gezien en gehoord voelen, in de klas maar ook in de kinderboeken die ze lezen. Tijdens de workshop verkennen we het begrip diversiteit, waarom het belangrijk is om daar aandacht voor te hebben en hoe je diversiteit kan herkennen in kinderboeken. Aan de hand van 7 diversiteitsfactoren weet je welke boeken daar heel geschikt voor zijn én weet je hoe je die boeken breder kan inzetten.
De kracht van sterke schrijflessen: zo doe je dat met Snappet
Aniek van den Boer en Baukje van der Goot, Snappet
Goed kunnen schrijven is belangrijker dan ooit. In de nieuwe kerndoelen komt dit ook duidelijk naar voren. De afgelopen jaren is er weinig aandacht voor goede schrijflessen geweest. Met Snappet helpen we elke leerkracht op weg om een goede instructie voor schrijven te kunnen geven en leerlingen met betekenisvolle opdrachten aan de slag te laten gaan. In deze workshop kun je er alles over horen en ook bekijken.
Taalontwikkeling bij jonge kinderen met demonstratiespel
Gerlie Bremmers, BCO onderwijsadvies
Door de inzet van demonstratie- en net-alsof spel, het begeleiden van spel in een kleine groep en door de verrijking van de speelleeromgeving neemt de taalproductie en de spelbetrokkenheid van de kinderen toe.
Dagelijks neem je de kinderen mee in de flow van een demonstratiespel. In een rol met of zonder pop wordt de betekenis van het centrale woord van die dag al uitbeeldend uitgelegd met clusterwoorden. Aansluitend beeld je samen met de kinderen het nieuwe woord net-alsof uit.
Deze aanpak is uitgewerkt en onderbouwd door Margot Wouterse in haar Speelpleziermethodiek en is geschikt voor kinderen tot groep 3/4.
Je gaat ervaren hoe je het demonstreren van spelhandelingen en de daaraan gekoppelde woordenschat kunt inzetten in je groep en welk effect dit heeft op de spel- en taalontwikkeling van de kinderen.
Geïntegreerd technisch en begrijpend leesonderwijs
Anke van Well, BCO onderwijsadvies
Waarom lezen de Nederlandse kinderen steeds minder graag en goed? Daar is een verklaring voor. Nederland is het enige land waar het leesonderwijs vaak opgesplitst wordt in technisch lezen en begrijpend lezen. We laten kinderen teksten lezen die ze technisch kunnen lezen, maar waar ze eigenlijk niks van begrijpen. Logisch dat de leesmotivatie verdwijnt als sneeuw voor de zon. Dit moet anders kunnen! Maar hoe? Hoe werk je aan de verbinding van leestechniek en leesbegrip? Hier gaan we tijdens deze workshop praktisch mee aan de slag.
Taalkrachtig Onderwijs: de kracht van Oracy
Miriam Op de Beek, CPS
Ik neem je graag mee in de werkwijze en het belang van Taalkrachtig Onderwijs: taal is een voorwaarde, middel en doel van leren. Door een doordachte taalaanpak kunnen leerkrachten leerlingen begeleiden naar een hoger niveau van (mondelinge) taalvaardigheid, wat essentieel is voor hun algehele taal- en leerontwikkeling. Door interactief, betekenisvol en geïntegreerd taalonderwijs worden leerlingen gestimuleerd om actief te participeren in zowel mondelinge als schriftelijke communicatie. Daarmee werk je aan het vermogen van leerlingen om te argumenteren en ideeën effectief te uiten, wat bijdraagt aan de ontwikkeling van kritisch denken, zelfinzicht en zelfvertrouwen. De workshop behandelt ook praktische tips en tools, die je de volgende dag meteen kan toepassen in je lessen.
Woordenschat de hele dag door!
Daniëlle Lokhorst, CPS
Woordenschat is een van de belangrijkste voorspellers van tekstbegrip. Taal is een voorwaarde, middel en doel voor leren. Er is veel te doen rondom het thema tekstbegrip. Nieuwe onderzoeken vertellen ons, dat woorden het best beklijven, wanneer ze betekenisvol, in de context, worden aangeboden. Hoe kun je dit in je volle dagplanning vormgeven? Hoe zorg je ervoor, dat de leerlingen hun kennis van de wereld ontwikkelen, die nodig is voor het leren van nieuwe woorden? Hoe kun je je woordenschatonderwijs integreren in alle vakken? De workshop behandelt ook praktische tips, die je de volgende dag meteen kan toepassen in je lessen.
Ontdek de nieuwe generatie lesmethoden
Wouter van de Geer, Snappet
Ons team van meer dan 200 onderwijsspecialisten, oud-leerkrachten en vakexperts heeft met toewijding gewerkt aan de ontwikkeling van de ultieme hybride methode. Met behulp van Copilot, een slimme tool die op basis van de specifieke behoeften van jouw klas voorspelt welke leeractiviteiten in de komende lessen het beste aansluiten, biedt deze methode een gepersonaliseerde aanpak voor maximale leeropbrengsten. Plan eenvoudig de voorgestelde activiteiten of voeg je eigen lessen toe binnen de methode, voor optimaal resultaat en flexibiliteit in jouw lespraktijk.
Rijke woordenschatlessen geven: zo doe je dat met Snappet
Sanne van Zwienen, Snappet
De woordenschat van je leerlingen vergroten, hoe doe je dat op een leuke en effectieve manier? Daar kom je achter in deze inspirerende workshop. We nemen je mee in de didactiek achter onze woordenschatlessen, waarbij de 4-takt van Verhallen en de mogelijkheden tot extra ondersteuning en verdieping voorbij komen. We gaan ook aan de slag met praktische materialen, zoals een praatplaat en een woordenlijst, en we laten zien hoe je deze meteen kunt inzetten bij jou in de klas.Â
Grip op leerdoelen: Groeimeter rekenen én spelling
Pim de Burger, Hanneke Weishaupt, Cito BV
Meer zicht en grip krijgen op de reken- en spellingleerdoelen van je leerlingen? Met Groeimeter – onderdeel van Leerling in beeld-LVS – zorg je voor verdieping tot op leerdoelniveau. Groeimeter is volledig online, formatief, heeft een speelse opzet en bestaat uit korte toetsen die horen bij een leerdoel. Je weet zo snel welke leerdoelen je leerlingen al beheersen én welke leerdoelen nog aandacht nodig hebben.
De leerlingen kijken de korte toetsen zelf na. Zo zien ze wat ze allemaal al kunnen en waar ze nog in mogen groeien. Jij kan je onderwijs vervolgens nog beter inrichten op de behoeften van je leerlingen.