Het Rekenonderwijs Event

5 maart 2025

Op woensdag 5 maart organiseren we ons derde Rekenonderwijs Event in de Jaarbeurs in Utrecht.

We hebben weer een mooi programma voor jullie in elkaar gezet, met een grote diversiteit aan workshops en lezingen. Je kunt dit keer naast rekenworkshops ook kiezen voor taalworkshops. Wil je alleen taal of alleen rekenen volgen? Geen probleem, dan kies je de workshops die daarover gaan. 

Een greep uit de onderwerpen die je kunt verwachten: de nieuwe conceptkerndoelen rekenen-wiskunde, rekenonderwijs voor sterke rekenaars, leren programmeren, kunst = taal + rekenen, niveau 1F/1S. Alle workshops worden geleid door deskundigen met vaak jarenlange ervaring.

Kom ook naar deze inspirerende middag en neem gerust je collega mee.

Graag tot ziens op 5 maart!

Hoe ziet de middag eruit?

  • 12.30 – 13.00: Inloop
  • 13.00 – 13.10: Welkom
  • 13.10 – 13.45: Plenaire lezing, door Kees Hoogland, lector aan de Hogeschool Utrecht.
  • 13.55 – 14.40: Workshopronde 1
  • 14.40 – 15.30: Pauze en informatiemarkt
  • 15.30 – 16.15: Workshopronde 2
  • 16.25 – 17.10: Workshopronde 3
  • 17.15 – 18.00: Afsluitend hapje, drankje en netwerkmoment

Jaarbeurs, Auditorium | Utrecht

13.00 – 17.15 uur

€125,- (+ 50% korting op een tweede deelnemer van dezelfde school)

Certificaat na deelname

“Een frisse kijk op basisvaardigheden – Wat zijn nu de basisvaardigheden rekenen-wiskunde waar kinderen echt wat aan hebben: nu, in het vervolgonderwijs en later als gecijferde burger?”

Plenaire lezing door Kees Hoogland

Workshops

De kracht van rekenspellen bij automatiseren
Anneke Noteboom, reken-impuls

Het automatiseren en memoriseren van de basisvaardigheden voor rekenen vraagt blijvend aandacht in alle leerjaren. Hoe kun je dit structureel inbouwen in je onderwijs waarbij leerlingen veel zelf regelen en gemotiveerd zijn om te LEREN?We bespreken en bekijken welke rekenspellen effectief en efficiënt zijn bij dit proces en hoe je ze kunt inzetten in alle leerjaren.
De (drempel)spellen sluiten aan bij het rekenmuurtje van Bareka en uit de rekenmethodes.

Nieuwe conceptkerndoelen rekenen en wiskunde
Marc van Zanten, SLO

De afgelopen jaren is hard gewerkt aan de herziening van de kerndoelen. Dit najaar zijn de definitieve conceptkerndoelen gepubliceerd op www.actualisatiekerndoelen.nl. Er zijn een aantal onderdelen die meer aandacht krijgen dan voorheen, zoals wiskundig modelleren, kritisch denken en wiskundig redeneren. Bovendien is ‘wiskunde in de wereld’ als apart kerndoel opgenomen. In deze presentatie krijg je aan de hand van voorbeelden een indruk van de definitieve conceptkerndoelen rekenen en wiskunde.

Kunst = Taal en rekenen
Wolf Brinkman

“Ik zie geen sterke rekenaars in de cultuurlessen. Ook geen zwakke trouwens. Ik zie alleen maar kinderen die zich hartstochtelijk op een probleem storten dat ze met behulp van letters, cijfers en hun handen proberen op te lossen.”

In de eerste workshop laat Wolf Brinkman op interactieve wijze zien hoe cultuurvakken op natuurlijke wijze bijdragen aan taal en rekenkundige vaardigheden. In de tweede workshop ervaar je zelf hoe je vakoverstijgend lessen kan ontwerpen aan de hand van ‘cultuurbouwstenen’. Beide workshops vormen één geheel, dus het heeft de voorkeur dat je voor beide intekent. Als je toch liever 1 workshop volgt, kies dan voor workshop 1.

Verantwoord kiezen voor Fundamenteel niveau rekenen
Bronja Versteeg, Rekenkr8

Welke leerlingen komen in aanmerking voor het werken aan de fundamentele doelen en hoe voorkomen we dat leerlingen met hiaten onterecht op een 1F-niveau terecht komen? In deze workshop gaan we in op wat het fundamenteel niveau inhoudt en hoe dit in de verschillende rekenmethoden vormgegeven is. We bespreken samen via welke stappen je een verantwoorde overstap naar een 1F-niveau op jouw school vorm kunt geven. 

Sterke rekenaars, diepe denkers
Annoesjka Westerhof, 1801

In deze interactieve workshop verkennen we samen wat het voor de sterke rekenaars betekent om echt dieper na te denken over rekenen. Hoe kan je sterke rekenaars aanzetten tot dieper denken? Welke denkvaardigheden kan je inzetten bij het oplossen van rekenraadsels? Waarom is dit zo belangrijk in de rekenontwikkeling van kinderen en wat vraagt dit van de leerkracht?

Effectief bewegen in de rekenles
Remco Hoeymans

In deze workshop leer je kritisch kijken naar bewegend leren werkvormen aan de hand van ‘het hoofdfasenmodel’ en ‘een kwaliteitskader’. Daarnaast ga je zelf ervaren hoe je met weinig materiaal al snel veel kunt bereiken. De praktische werkvormen die tijdens de workshop aan bod komen, kunnen direct ingezet worden. Tegelijkertijd wordt aandacht besteed aan differentiëren tijdens de activiteit. Zo kunnen leerlingen binnen de groep toch ieder werken op hun eigen niveau met eenzelfde werkvorm. Maak van je bewegend onderwijs, effectieve lestijd.

Rijke rekenvragen, altijd en overal!
Ine van de Sluis, OMJS

Vraag jij wel eens naar de onbekende weg?  Rijke rekenvragen zijn vragen waarop je zelf ook niet alle antwoorden weet. Ga samen met kinderen aan de slag en ontdek hoe de kinderen denken, redeneren en rekenen. In deze workshop leer je wat de kenmerken zijn van rijke rekenvragen en hoe je ze kunt inzetten tijdens de rekenles. 

Prentenboeken en rekenen. Hoe, wat en waarom?
Hanneke en Rob van Bree, Auteur

Wat hebben rekenonderwijs en prentenboeken met elkaar te maken? Met behulp van prentenboeken kan rekenonderwijs speels én leerzaam vormgegeven worden.
Het hoe, wat en waarom wordt in deze sessie uit de doeken gedaan. Aan de hand van inspirerende voorbeelden wordt duidelijk hoe op een stevig theoretisch fundament met behulp van prentenboeken rekenonderwijs gebouwd kan worden waarvan de kinderen in je klas genieten.

Verbanden leggen in de rekenles
Annette Markusse, IPABO/ Volgens Bartjens

Het kunnen leggen van verbanden is belangrijk. Het zorgt ervoor dat leerlingen flexibel worden en inzicht ontwikkelen. Wat betekent dit voor jouw reken-wiskundeonderwijs en hoe pas je dit praktisch toe? In deze workshop onderzoeken we dit samen, met een focus op het ontwikkelen van samenhangende kennis over getallen. Je ziet voorbeeldlessen waarin verbindingen centraal staan en video’s van ervaren collega’s die deze lessen hebben gegeven. We gaan in gesprek over hoe leerlingen in de video’s verbanden leggen en hoe jij dit als leerkracht kunt stimuleren.

Ook jij kunt ze leren programmeren!
Pauline Maas, Stichting codekinderen

In deze praktische workshop, speciaal ontworpen voor docenten zonder voorkennis van programmeren! Na een korte inleiding krijg je tips over hoe je in je klas aan de slag kunt gaan met programmeren (computational thinking) zonder gebruik te maken van een computer (unplugged). Je gaat ook echt zelf aan de slag met bekertjes, lego, stiften om te ervaren dat je dit zelf in de klas ook kan doen met je leerlingen. Pauline Maas heeft de gratis website codekinderen.nl gemaakt waar al deze lessen, lesbrieven en werkbladen op staan. Zo kun je deze unplugged lessen eenvoudig zelf geven, want ook jij kunt ze leren programmeren!

Liggen we op koers voor 1S/1F?

Remco Bierbooms en Sanne de Jong, Snappet

Hoe houdt je zicht op de referentieniveaus 1F en 1S? En hoe kun je er vervolgens voor zorgen dat zoveel mogelijk leerlingen het 1S-niveau behalen?
Tijdens deze worskhop geven we enkele praktische tips om te monitoren en sturen richting de referentieniveaus 1F en 1S.

Ontdek de nieuwe generatie lesmethoden
Wouter van de Geer, Snappet

Ons team van meer dan 200 onderwijsspecialisten, oud-leerkrachten en vakexperts heeft met toewijding gewerkt aan de ontwikkeling van de ultieme hybride lesmethode. Met behulp van Copilot, een slimme tool die op basis van de specifieke behoeften van jouw klas voorspelt welke leeractiviteiten in de komende lessen het beste aansluiten, biedt deze methode een gepersonaliseerde aanpak voor maximale leeropbrengsten. Plan eenvoudig de voorgestelde activiteiten of voeg je eigen lessen toe binnen de methode, voor optimaal resultaat en flexibiliteit in jouw lespraktijk.

Grip op leerdoelen: Groeimeter rekenen én spelling
Pim de Burger, Hanneke Weishaupt, Cito BV

Meer zicht en grip krijgen op de reken- en spellingleerdoelen van je leerlingen? Met Groeimeter – onderdeel van Leerling in beeld-LVS – zorg je voor verdieping tot op leerdoelniveau. Groeimeter is volledig online, formatief, heeft een speelse opzet en bestaat uit korte toetsen die horen bij een leerdoel. Je weet zo snel welke leerdoelen je leerlingen al beheersen én welke leerdoelen nog aandacht nodig hebben.

De leerlingen kijken de korte toetsen zelf na. Zo zien ze wat ze allemaal al kunnen en waar ze nog in mogen groeien. Jij kan je onderwijs vervolgens nog beter inrichten op de behoeften van je leerlingen.

Automatiseren en memoriseren in Snappet
Lisanne Martens, Snappet

In deze workshop gaan we in op automatiseren en memoriseren in groep 3 t/m groep 8 met behulp van Snappet. We laten zien hoe je digitaal kunt oefenen en hoe je kunt oefenen met werkbladen, flitskaarten en rekenspellen. Het Snappet Rekenmuurtje staat daarbij centraal. Leerkrachten en leerlingen krijgen door middel van het Rekenmuurtje inzicht in de resultaten op het gebied van automatiseren en memoriseren en kunnen gericht kiezen voor leerdoelen om verder te oefenen.

Schrijf je hier in.

Voornaam*
Achternaam*
Schoolnaam*
Adres school*
Postcode school*
Plaats school*
E-mailadres*